ژئومورفولوژی

جغرافیای طبیعی

ژئومورفولوژی

جغرافیای طبیعی

از کدام تصاویر ماهواره ای می توان DEM استخراج کرد؟

از کدام تصاویر ماهواره ای می توان DEM استخراج کرد؟

از تصاویر ماهواره ای می توان DEM با دقت های متقاوتی از ۱ تا چند متر تولید کرد. این DEM ها در ترکیب با تصاویر ماهواره ای رزولوشن بالا، مدل های سه بعدی بسیار زیبایی از منطقه تولید می کنند که می تواند راهگشای بسیار خوبی برای مهندسین در برنامه ریزی و مدیریت لوجستیک پروژه ها و فعالیت های میدانی در محیط کامپیوتر باشد. پیش بینی و جانمایی کریدور های برداشت های ژئوفیزیکی، نقشه برداری، جاده، سایت های عمرانی و سایر فعالیت های عمرانی و زمین شناسی از طریق این مدل ها می تواند انجام پذیرد.

منابع تولید DEM بنا بر مشخصه های پروژه ها می تواند متنوع باشد، اما برای نواحی دور که منابع و داده های ناچیزی موجود است ، تصاویر ماهواره ای بهترین و به صرفه ترین منبع تولید DEM می باشند. DEM ها می توانند به صورت اتوماتیک از تصاویر ماهواره ای استریو (Stereo) تهیه شده از سنجنده هایی مانندGeoEye-WordView-IKONOS-Pleiades-SPOT و ASTER استخراج شوند.

سنجنده ماهواره های Pleiades-1A و Pleiades-1B به گونه ای برنامه ریزی شده اند که تصاویر سطح زمین را به صورت استریو سه گانه (Tre-Stereo) جمع آوری کنند. بدین ترتیب با استفاده از این تکنیک امکان تولید DEM با کیفیت بالاتری و تا دقت ۱m برای استفاده در مدل های سه بعدی شهری و زمین (Terrain) فراهم می گردد. تصاویری استریو سه گانه دریافت بهتری از ارتفاع مناطقی دارد که به علت شیب زیاد زمین و یا تراکم بالای سازه های شهری از معرض دید سنجنده ها مخفی می مانند.


کیفیت DEM ها برا اساس صحت ارتفاعی در هر پیکسل و میزان دقت آنها در نمایش ژئومرفولوژی منطقه ارزیابی می شود. فاکتورهای زیادی این کیفیت را تحت تاثیر قرار می دهد:

- خشن بودن سطح زمین

- چگانی نقاط نمونه برایری شده (روش جمع آوری داده های ارتفاعی)

- رزولوشن مستحاتی و اندازه پیکس های تصویر

- رزولوشن ارتفاعی

- الگوریتم تحلیل زمین (Terrain analysis algorithm)

 

عمده کاربرد های DEM به شرح زیر است:

- استخراح پارامتر های زمین

- محاسبه حجم

- مدل سازی جریان آب و جابجایی های بزرگ (مانند زمین لغزش)

- مدل سازی سه بعدی سطح زمین

- تهیه مدل های فیزیکی سطح زمین

- Orthorectification

- کاهش (تصحیح زمین در برداشت های ثقل سنجی)


منبع:http://geomatncc.loxblog.com

دانلود رایگان تصاویر ماهواره ی لندست

در این محتوای آموزشی یاد خواهید گرفت که چگونه تصاویر ماهواره ی لندست را به صورت رایگان دانلود کنید. امیدوارم برای علاقه مندان مثمر ثمر واقع گردد.


لینک دانلود

اثرات طوفان های گرد و غباری بر سلامت و محیط زیست


گرد و غبار از پدیده های جوی است که آثار و پیامدهای زیست محیطی نامطلوبی برجای می گذارد. شناخت ماهیت، منشاء و اثرات این پدیده در تعیین روشهای کنترل آن نقش بسزایی دارد. یافته ها نشان می دهد استنشاق هوای آلوده به ذرات گرد و غبار باعث نفوذ این هوا به کیسه های هوایی، بی نظمی ضربان قلب (آریتمی)، حملات قلبی و مشکلات تنفسی و ... شده است. در تحقیقی که تعدادی از دانشجویان رشته مهندسی بهداشت محیط در مورد اثرات گرد و غبار بر سلامت انجام داده اند نتایج قابل توجهی بدست آمده که مطالعه این مقاله تامل برانگیز می باشد.

چکیده: 

زمینه و هدف: گرد و غبار یکی از پدیده های جوی است که آثار و پیامدهای زیست محیطی نامطلوبی برجای می گذارد. طوفانهای گرد و غباری اثرات مضری بر سلامت و اقتصاد جامعه و تغییر اقلیم دارند. شناخت ماهیت، منشا و اثرات طوفانهای گرد و غباری در تعیین روشهای کنترل آن نقش بسزایی دارد. در این مقاله در مورد عوامل ایجاد کننده گرد و غبار و اثرات آن بر محیط زیست، سلامت، اقتصاد و همچنین روشهای منشایابی و کنترل طوفانهای گرد و غباری بحث گردیده است.
روش کار: این تحقیق یک مطالعه مروری است که در مورد تاثیرات طوفانهای گرد و غباری با کلمات کلیدی Dust Storm، Environmental Impacts، Health، Air Pollution با جستجوی مقالات در پایگاههای اطلاعاتی Science Direct، Google Scholar،Springer ، Magiran و Iran Medex از سال 1995 تا 2011 انجام گرفت. در مجموع 200 مقاله استخراج شده که پس از پایش 59 عدد از مقالات آنها که مرتبط با موضوع مورد تحقیق بودند، استفاده گردید.
نتیجه گیری: ذرات تولید کننده گرد و غبار تا ارتفاع 6 کیلومتر صعود و تا مسافت 6000 کیلومتر انتقال یافته، و دید افقی را به 104 تا 103 متر کاهش می دهند. غبار اتمسفری مانع از نفوذ نور خورشید و کاهش تولیدات کشاورزی به میزان 30-5 درصد گردیده و منجر به افزایش شیوع بیماریها از جمله مننژیت و تب دره و اسم، بیماریهای ویروسی و صدمه به DNA سلولهای پوست و ریه می گردد. به ازای افزایش هر 10 میکروگرم در متر مکعب در غلظت ذرات معلق کوچکتر از 10 میکرون در زمان پدیده گرد و غبار، میزان مرگ و میر، 1 درصد افزایش می یابد.

دانلود مقاله


منبع:www.climatology66.blogfa.com

پروژه لون

پروژه لون یک پروژه تحقیق و توسعه


چندین شرکت در تلاش هستند تا آرزوی متصل کردن کل کره زمین به اینترنت را محقق کنند. از جمله شرکت گوگل که با پروژه لون خود می خواهد اینترنت را به دور افتاده ترین مکان های روی زمین نیز برساند. اما اخیرا گوگل برای تحقق آرزوی خود متوصل به فرانسوی ها شده است و از آنها در پیاده سازی این پروژه کمک می گیرد

 پروژه لون یک پروژه  تحقیق و توسعه تحت گسترش بدست گوگل است که هدف از آن فراهم آوردن دسترسی  محدوده روستایی و دوردست بوسیلهٔ بالون‌هایی بی‌سرنشین است. این پروژه بالون‌های مرتفع در استراتوسفر در ارتفاعی نزدیک به ۲۰ کیلومتر از سطح زمین استفاده می‌کند که به وسیلهٔ آن‌ها یک شبکهٔ بی‌سیم با سرعتی تا حد سرعت نسل سوم شبکه تلفن همراه فراهم می‌آورد.

جولان بالون‌ها با استفاده از تنظیم ارتفاعشان انجام می‌شود، بدین صورت که بالن با کمک داده‌های سازمان ملی اقیانوسی و جوی در یک لایهٔ باد با سرعت مورد نظر قرار می‌گیرد. کاربرانی که می‌خواهند به شبکهٔ بالون متصل شوند از آنتنی که روی ساختمان‌هایشان نصب می‌شود استفاده می‌کنند. سیگنال‌ها بین بالون‌ها دست به دست می‌شوند تا اینکه نهایتاً به یک ایستگاه زمینی که متصل به رسانندهٔ خدمات اینترنتی است می‌رسند و به اینترنت جهانی راه می‌یابند. یکی از اهداف دیگر این پروژه بهبود ارتباطات در زمان بلایای طبیعی تعریف شده است. از چهره‌های شاخص این پروژه می‌توان به ریچ دواله عنوان معمار ارشد فنی که متخصص فناوری‌های پوشیدنی نیز می‌باشد، مایک کسیدی به عنوان یک رهبر پروژه و کوروش بهروزی هدایت‌کننده شبکه و مخابرات نام برد.

Global mapper 17.0.2

برنامه Global Mapper 17.0.2 یکی از برنامه های پرکاربرد در علوم نقشه برداری و GIS است. این برنامه کاربرد آسانتری نسبت به سایر برنامه های نقشه برداری و GIS دارد. این نرم افزار توسط شرکت Global Mapper طراحی شده است.

از ویژگیهای مهم نرم افزار Global Mapper می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. به عنوان یک نرم افزاری برای نمایش انواع پایگاه داده های رستری و وکتوری در فرمتهای مختلف.
  2. امکان دانلود داده ها از دستگاه GPS و در صورت استفاده از سیستم online نمایش موقعیت شخص حامل GPS بر روی نقشه ها.
  3. این نرم افزار قادر به اتصال و دسترسی مستقیم به منابع رایگان داده های ماهواره ای از جمله داده ای ماهواره لندست و داده های توپوگرافی SRTM می باشد که علاوه بر دانلود نمودن آنها از سایتهای مربوطه امکان ویرایش و ذخیره سازی داده ها در فرمتهای مختلف نرم افزاری را فراهم می آورد .
  4. امکان تهیه داده های سه بعدی و نمایش انها در زوایای مختلف از کل مناطق جهان.

دانلود نرم افزار  Global mapper 17.0.2
لینک 32 بیتی به همراه کرک

لینک 64 بیتی به همراه کرک

آتشفشان در اندونزی

آتشفشان آبی‌رنگ اندونزی

مجموعه آتشفشانی کاواه ایجن، یک گروه خاص از آتشفشان‌های چینه‌ای در استان جاوه شرقی کشور اندونزی است که به دلیل گدازه‌های آبی کهربایی کم‌نظیرش شهرت زیادی دارد‌. تحقیقات نشان می‌دهد که احتراق سولفور در مجاورت اکسیژن هوا، منظره‌ خارق‌العاده‌ای از گدازه‌ها را در کاواه ایجن به نمایش گذاشته که نظیر آن در دنیا پیدا نمی‌شود‌.

عکس‌های ارزشمند شبانه

اولیویر گرونه‌والد، دانشمند و عکاس فرانسوی که سال‌ها وقت صرف کرده تا بخشی از زیبایی‌های این آتشفشان منحصر به‌فرد را در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهد درباره آتشفشان کاواه ایجن می‌گوید: «برافروختگی و گدازش آبی رنگ این آتشفشان اصلا عادی نیست و متاسفانه آن‌طور که در بسیاری از سایت‌های اینترنتی درج شده، آنچه دیده می‌شود گدازه و ماگما نیست‌. این گدازش کم‌نظیر در اصل نوری است که از احتراق گازهای سولفوریک حاصل می‌شود‌. گازهای سولفوریک در فشار و درجه‌ حرارت‌های فوق‌العاده بالا ـ که گاه حتی به بیشتر از 600 درجه سلسیوس هم می‌رسد ـ از شکاف‌های آتشفشان بیرون می‌زند و وقتی در مجاورت هوا قرار می‌گیرد، مشتعل می‌شود و شعله‌های خود را حتی بیشتر از پنج متر به هوا پرتاب می‌کنند‌. تحت این شرایط برخی گازها داخل مایع سولفور، میعان پیدا می‌کنند یا به طور عامیانه‌تر از بخار به مایع تبدیل می‌شوند‌.

این پروسه آنقدر ادامه پیدا می‌کند تا سرانجام محتویات مایع به پایین آتشفشان می‌رسد و این درست همان منظره‌ای است که پیش چشمان یک بیننده ناآگاه شبیه گدازه یا ماگمای یک آتشفشان در حال فوران جلوه می‌کند‌.» گرونه‌والد افزود برای ثبت عکس‌های خارق‌العاده خود از هیچ نوع فیلتری استفاده نکرده و آنچه در تصاویر وی دیده می‌شود، صرفا تصاویر واقعی از اشتعال آتشفشانی است که مناظر خارق‌العاده آن را می‌توان شب‌هنگام رویت کرد‌.

سینتیا ورنر، زمین‌شناس و پژوهشگری که در پروژه‌ای با عنوان رصد آتشفشانی آلاسکا همکاری دارد، معتقد است عکس‌های ثبت شده توسط اولیویر گرونه‌والد حکایت از پدیده‌ای نامتعارف دارد‌. وی می‌افزاید خودش هیچ‌گاه این میزان سولفور جاری را در یک آتشفشان ندیده است‌. بعلاوه یادآور می‌شود که شواهد نشان می‌دهد آتش‌سوزی بخش جنگلی پارک ملی یلواستون در سال 1988 (1367 هـ‌ . ش) از جهاتی با این شعله‌ها شباهت داشته چرا که در آنجا نیز گرمای ناشی از شعله‌ها عملا باعث ذوب سولفور اطراف منافذ و مجراهای هیدروترمال شده بود‌. پارک ملی یلواستون که اول مارس 1872 تاسیس شد، نخستین پارک ملی جهان است که شهرت خود را بیشتر مرهون عوارض خاص زمین‌شناسی و حیات‌وحش منحصر به‌فرد است‌. این پارک یکی از شواهد بی‌چون و چرا در جهان است که می‌تواند ثابت کند تاثیر فعالیت‌ انسانی بر کره زمین تا چه اندازه مخرب و فراتر از حد تصور بوده است‌.

آتش‌سوزی سال 1988 این پارک ـ که مورد اشاره پروفسور ورنر قرار گرفته ـ یکی از بزرگ‌ترین آتش‌سوزی‌ها در طول تاریخ حیات پارک بوده و طبق گزارش‌ها چند ماه نیز طول کشیده بود‌. در خلال این آتش‌سوزی حدود 36 درصد از مساحت کل پارک و دو محدوده عمده گردشگری به طور کاملا جدی آسیب دید‌.

این بحران را تنها تغییر فصل و رسیدن باران‌های پاییزی توانست مهار کند‌ اما چنانچه دکتر ورنر می‌گوید هنوز می‌توان ردپای شعله‌های مشابه با آتشفشان کاواه ‌ایجن را به شکل خطوط تیره در این پارک مشاهده کرد‌. به گفته پروفسور ورنر، مشاهده سولفور مذاب در اطراف روزنه‌ها و مجاری داغ آتشفشانی یا همان فومارول‌های آتشفشان کاواه ‌ایجن نسبتا طبیعی است‌. علت هم این است که مواد معدنی اغلب نقطه ذوب پایینی در حدود 115 درجه سلسیوس دارند و برعکس درجه‌حرارت در روزنه‌های داغ یا فومارول‌ها از آن بسیار بیشتر است‌. فومارول‌ها سوراخ‌های کوچک در پوسته زمین هستند که نزدیک به یک آتشفشان که از آن گاز، دود و بخار خارج شده، پدیدار می‌شوند‌.

شعله‌های آبی

اولیویر گرونه‌والد می‌گوید: از نظر تاریخی شعله‌های آتشفشانی آبی در شیب‌های جنوبی‌تر کوه مشهور آتشفشانی وزوو و در جزیره ولکانو نیز گزارش شده ‌است‌. بعلاوه زمانی که انفجار خاکستر رخ می‌دهد، ممکن است شعله‌های آبی حتی در قاعده دودهای عظیمی که به هوا برمی‌خیزد نیز دیده شود‌. دکتر ورنر می‌گوید در آتشفشان دالول اتیوپی گاهی یک پدیده نادر مشابه دیگر نیز رخ می‌دهد و آن اشتعال آبی رنگ غبار سولفور روی خاک است که بر اثر حرارت ماگما یا گدازه ایجاد می‌شود‌، اما این پدیده بسیار نادر بوده و به هیچ‌وجه با آتشفشان کاواه ‌ایجن قابل مقایسه نیست‌.

بزرگ‌ترین دریاچه آتشفشانی اسیدی

آتشفشان کاواه ‌ایجن چنانچه پیشتر اشاره شد یک آتشفشان چینه‌ای یا مرکب است‌. این نوع آتشفشان‌ها معمولا ارتفاع و شیب زیاد، شکل مخروطی، ماگمای غلیظ و فوران‌های انفجارگونه دارند‌ اما در راس آتشفشان کاواه ‌‌ایجن می‌توان شاهد یکی دیگر از عجایب طبیعی نیز بود و آن چیزی نیست مگر بزرگ‌ترین بدنه آبی آتشفشانی که از اسید هیدروکلریک پر شده است‌.

اسید باعث شده آب ذخیره شده در این آتشفشان به نظر سبز جلوه کند‌. پروفسور ورنر نحوه اسیدی شدن آب این دریاچه را این‌طور توصیف می‌کند: « آتشفشان از خود گاز هیدروژن کلرید آزاد می‌کند که با آب ترکیب می‌شود و حاصل این فرآیند نیز یک اسید فوق‌العاده غلیظ به نام اسیدهیدروکلریک با pH تقریبا صفر است‌.» حجم آب این دریاچه حدود 36 میلیون مترمکعب تخمین زده شده است‌.

ارزش رسوبات در زندگی مردم عادی

در کاواه ‌ایجن همچنان‌که گازهای مشتعل سرد می‌شود، رسوبات سولفور آرام‌آرام و در اطراف دریاچه نهفته می‌شود‌. جان پالیستر، زمین‌شناسی که چندی است در مورد رسوبات آتشفشان کاواه ‌ایجن تحقیق می‌کند، می‌گوید : یک شرکت استخراج معدن برای آن‌که سرعت تشکیل مواد معدنی را تشدید کند، تعدادی لوله‌های سرامیکی را در اطراف دریاچه و در یکی از مجراهای فعال این آتشفشان نصب کرده است‌.

این لوله‌ها، مسیرگازهای سولفور را به سمت شیب‌های پایین‌تر منحرف می‌کنند‌. زمانی‌که گاز سرد شد به صورت سولفور مایع درمی‌آید که از لوله‌ها جاری می‌شود یا چکه می‌کند و در نهایت به شکل جامد بدل می‌شود‌. بومیان و معدنچیان محلی نیز اغلب با جمع‌آوری و حمل این سولفورهای جامد امرار معاش می‌کنند‌.

دکتر پالیستر که شخصا شاهد زندگی سخت این معدنچیان بوده، می‌گوید: «برخی از آنها ناچارند ساعت‌ها با پمپ‌های کوچک دستی، روی لوله‌ها آب بپاشند تا پروسه میعان و سردشدن سریع‌تر انجام شود‌.» معدنچیان گاهی آنقدر بی‌احتیاط می‌شوند که برای تولید شعله آبی و جذب گردشگرها، اقدام به اشتعال سولفور یا حتی گازهای خارج شده از آتشفشان می‌کنند‌. به گفته گرونه‌والد، این معدنچیان بیشتر از 40 سال است که از این آتشفشان سولفور برداشت می‌کنند و آن را کیلویی کمتر از 700 تومان می‌فروشند‌.


طی روز گاه بین 80 تا 100 کیلو و گاهی نیز دو برابر آن سولفور از آتشفشان استخراج می‌شود. اما واقعیت این است که حضور طولانی‌مدت انسان در این محیط سرشار از گازهای اسیدی، مشکلات خاص خود را هم دارد، همان‌طور که گرونه‌والد نیز برای تهیه عکس‌های خود بارها مجبور به استفاده از ماسک با فیلترهای چند لایه شده‌. دکتر پالیستر می‌گوید شغل این معدنچیان واقعا دشوار است و تنها ابزار ایمنی آنها شاید همان تکه پارچه‌های کهنه و نمداری باشد که به صورت خود می‌بندند‌.

البته گاه گردشگر‌های خیری هم پیدا می‌شوند که به معدنچیان ماسک هدیه می‌دهند، اما فیلترهای ماسک‌ها در طولانی‌مدت نیاز به تعویض دارد و قطعا این هزینه‌ای نیست که یک معدنچی از پس آن بربیاید‌. این پژوهشگران که سال‌ها وقت صرف مطالعه این آتشفشان کرده‌اند، می‌گویند این همه فقر در برابر شگفتی‌ها و زیبایی‌های این آتشفشان براستی قابل تامل است‌.

ژئومورفولوژی کمی

Quantitative Geomorphology

 اولین نسخه نرم افزار ژئومورفولوژی کمی (Quantitative Geomorphology) بعنوان اولین نرم افزار ژئومورفولوژی کشور با مشارکت انجمن ایرانی ژئومورفولوژی و موسسه جغرافیای دانشگاه تهران توسط آقای حسین جوان، دانشجوی کارشناسی ارشد ژئومورفولوژی تهیه شد، این نرم افزار توانایی محاسبه ویژگی های کمی فرسایش و رسوب، مورفوتکتونیک، مورفومتری حوضه های آبریز و هیدرولوژی آبهای سطحی را دارد.


 در این نرم افزار تمامی محاسباتی که قابل انجام هستند در چهار تقسیم بندی به صورت فرسایش و حمل رسوب،مورفوتکتونیک،مورفومتری حوضه آبریز و هیدرولوژی آبهای سطحی دسته بندی شده اند.


 برای اجرا شدن نرم افزار مربوطه باید نرم افزار microsoft.net  را بر روی رایانه خود نصب نمائید.

لینک دانلود نرم افزار